mikrokontrolery i moduły wbudowane w projekcie edukacyjnym
Zaczynamy...
3. Zad (Gr.3) PRZYPADEK? NIE SĄDZĘ! Czy szczęście można obliczyć?
PROBLEM
"(…) Przyczepi się np. szczęście do czerwonego i nie opuszcza go przez dziesięć, a nawet piętnaście razy z rzędu. (…) Rozumie się, wszyscy natychmiast opuszczają czerwone, już po dziesięciu razach i prawie nikt nie decyduje się na nie stawiać"
F. Dostojewski: Gracz, Warszawa 1992, s. 98
Dlaczego spadająca ze stołu kromka z masłem zawsze spada masłem do podłogi? Na pewno? Jeżeli przy rzucie monetą 5 razy wypadnie reszka to jakie jest prawdopodobieństwo, że przy 6 rzucie wypadnie orzełek? Czy jest to kwestia pecha?
A może kwestia szczęścia i pecha to kwestie psychologicznej reakcji na zdarzenia? Psychologowie określają błędy poznawcze związane z szacowaniem prawdopodobieństwa zdarzeń mianem: "paradoksu hazardzisty" (złudzenie gracza), "złudzeniem Monte Carlo" albo złudzeniem "Aleksego Iwanowicza" (z powieści F. Dostojewskiego). A jednak ludzie liczą na szczęście i wierzą w pecha, który może się do człowieka przyczepić. Szczęście i pech to bardzo ludzkie doświadczenie. Czy "inteligentne" urządzenia też opierają swoje losowania na szczęściu i pechu? Czy nasz micro:bit może mieć szczęście albo pecha w grze?
JAK ZROBIĆ ?
Podstawą tworzenia takiego projektu będzie użycie z grupy bloczków matematyka: "pick random" (wybierz losowo) oraz określenie zakresu liczb do losowania.
Wystarczy prosty program do losowania i wyświetlania numerów cyfrowych na micro:bit. Można opcjonalnie dodać element uruchamiania losowania. Może to być funkcja gestów wybrana z grupy "input" lub przycisków.
Wersja zaawansowana:
25 diod na matrycy LED wystarczy aby zamiast liczb użyć kropek jak na kostce. Tutaj potrzebna będzie już instrukcja warunkowa. I jeszcze jedna...
GDZIE STOSOWAĆ?
(własne pomysły możecie dopisać do komentarzy pod stroną)
Kostka to jedna z najprostszych możliwości zaprogramowania losowych funkcji mikrokontrolera ale jest jednocześnie niezwykle uniwersalna:
- Jako rzeczywista kostka do gry.
- Element doświadczalny w treściach dot. rachunku prawdopodobieństwa.
Chcecie zajrzeć na ekran ze źródłami? To tutaj kliknijcie.
Komentarze
Prześlij komentarz