Przejdź do głównej zawartości

4. Zad. (Gr.4) ZESPÓŁ MĄDRYCH KROKÓW. Wstrząsający problem?

 


PROBLEM
Ile kroków średnio pokonujecie dziennie? Skąd o tym wiecie? No tak - smartwatch lub smartfon! Czy zastanawialiście się skąd to urządzenie wie jak policzyć wasze kroki? Oczywiście! Jesteście śledzeni przez satelity systemu GPS. Ale gdybyście chodzili w miejscu albo jechali samochodem? Zmiana waszego położenia w przestrzeni to tylko jedna i niewystarczająca zmienna...
Czas na eksperyment. Przyjrzyjcie się jak chodzą ludzie i spróbujcie rozrysować w wektorach i na wykresie ruch kręgosłupa człowieka podczas chodzenia. Czy jest to tylko ruch poziomy? Czy można wskazać powtarzające się fazy ruchu? 


Gdyby przypiąć do ramienia kredę i poruszać się przy ciemnej ścianie pewnie powstała by fala. Kręgosłup i całe ciało podczas chodzenia narażony jest na wstrząsy. Jak zmierzyć wstrząsy? Kiedyś za to odpowiedzialne były urządzenia zwane pedometrami, które miały wbudowane miniaturowe i precyzyjne wahadełko. Dziś zmiany położenia mierzą akcelerometry. Oczywiście w zegarkach oprócz mierzenia wstrząsów skomplikowane algorytmy uczą się wykrywać ruch nie tylko za pomocą sygnału GPS oraz akcelerometru. Przecież chodzący człowiek się męczy i do tego wzrasta mu puls...

WASZE ZADANIE:
Nasz micro:bit nie ma wprawdzie modułu GPS ale posiada akcelerometr reagujący na zmianę położenia oraz wstrząsy. Otwórzcie Makecode i zaprojektujcie prosty licznik, który będzie mierzył liczbę wstrząsów. Potrzebna będzie zmienna, która będzie przechowywać rosnącą liczbę... Tak powstanie prosty krokomierz!

Wersja prosta: 
Aby stworzyć nasz krokomierz użyjcie z grupy "Input" bloczka "on shake" (na potrząśnij), który można dostosować. Reszta jest już prosta ;)

Wersja zaawansowana: 
"Krokomierz" nie jest trudnym projektem. W zaawansowanej wersji można próbować popracować nad interface'm urządzenia. Można też spróbować aby urządzenie przechowywało dane o ilości potrząśnięć dla 2 lub więcej osób. Wyniki można za pomocą radia wysłać do innego urządzenia... Ogranicza nas tylko wyobraźnia!

GDZIE STOSOWAĆ?
(własne pomysły możecie dopisać do komentarzy pod stroną)
Akcelerometr jest najczęściej używany do wywoływania zdarzeń jako instrukcja wejścia. Można go stosować do wielu projektów, w których mierzymy np.  
  • Przechył urządzenia - np. do sterowania innym micro:bitem (roboty, urządzenia mechaniczne itp)
  • Potrząsanie może być rodzajem wyzwalacza dla projektowania gier: kostki, papier/kamień/nożyce itd. Pokazywania wyniku np. w tabliczce mnożenia kiedy naciśnięcie przycisku zamienimy na wywołanie gestem - ZOBACZ
  • Oprócz akcelerometru micro:bit ma również wbudowany kompas. Przykładowy kod na naszym Padlecie. 

Komentarze